Näytä suurempi kartta
Todella huonosti nukutun yön (kuuma!!!) jälkeen pitkän pöydän aamiainen skandinaavisen seurueen kanssa. Ruotsalaisrouvan matkatavarat eivät olleet saapuneet, ja he olivat jatkamassa junalla kohti Salzburgia. Pisteitä Finnairille tällä kertaa, aika pulassa oltaisiin oltu ilman pyöriä tai varusteita. Oli muuten yksi syy kohdevalintaan sekin, että on suora lento ja suhteellisen luotettava lentoyhtiö.
"Kaksi menolippua ja kaksi pyörälippua Ljubljanaan, kiitos." |
Kävimme pyörillä Mariborin juna-asemalla ostamassa liput, tällä kertaa ilman vaihtoyhteyttä. Netistä on tälläkin kertaa suuri apu reittejä suunniteltaessa (http://www.slo-zeleznice.si/en). Pyörälippu maksoi 2,90 suuntaansa, ihmisen lippu 9 euroa.
Haimme tavarat majatalosta ja tapoimme aikaa istuskelemassa puistossa ja tarkkailemassa kaupungin aamupäivää.
Rautatieaseman puistosta |
Jake ja Cicli odottamassa junakyytiä |
Juna lähti 11.46, olimme tälläkin kertaa hyvissä ajoin asemalla. Fillarit junaan, kassit kainaloon ja vapaita paikkoja etsimään. Hetken harmitti, ettei tullut ostetuksi 1.luokan lippuja, aika ylelliseltä näytti vaunuosasto mustine nahkatuolineen ja ruhtinaallisine jalkatiloineen. Hinnan erokaan ei olisi kovasti kukkaroa rasittanut. Ravintolavaunussa oli valkoiset pöytäliinat pöydissä, luksukselta näytti sekin. Francekin polenta-aamiaisen jälkeen ei kuitenkaan voinut kuvitellakaan vielä syömistä.
Maisemat olivat edelleen upeat. Juna kulki aivan Sava-joen vartta, takana siintivät vuoret. Ja kaikki muu siinä välillä niin vehreää, niityt, puutarhat, metsät.
Saavuimme Ljubljanaan 13.06, aikataulussa. Tässä junassa oli rulo-ovi fillariosastolla, ja kahdestaan purkaminen ja lastaaminen on helppoa. Toki henkilökuntakin on avuliasta. Kävi kyllä oikeasti sääliksi kanssasisarta, jota konnari auttoi purkamaan kalustoa junasta. Neiti oli liikkeellä yksin, joten tavaramäärä oli varmaan noin sama mitä meillä oli yhteensä. Mitenkähän hän selvisi pois laiturialueelta? Olisi ehkä pitänyt kysyä tarvitseeko hän apua, mutta kaipa hän olisi pyytänyt, jos olisi tarvinnut.
Raiteilta pääsi rappuja pitkin pois, reunoissa oli rampit, mutta niin jyrkät, että Timo joutui työntämään minun pyöräni ylös. Jos olisi ollut yksin liikkeellä olisi pitänyt viedä ensin tavarat, sitten pyörä, ja kuka niitä tavaroita olisi sen ajan katsonut, kun olisi hakenut sitä pyörää? Toisaalta, tuntuu edelleen siltä, että täällä ei varmaan tavarat häviäisi, vaikka niistä katseen hetkeksi irrottaisikin.
Toinen huomio matkan varrelta on, että jos ei ole ihan satavarma jostain suunnasta, kannattaa mieluummin kysyä heti, kuin arvailla, että oliskohan se tänne päin. Näin teimme heti saavuttuamme kaupunkiin, ja kaveri varmisti näyttämällä yläviistoon katukylttiä, että olemme oikeassa paikassa. Kaupunkiin saapuminen oli äärimmäisen helppoa ja vaivatonta. Pyörätietä lähes perille saakka, maisemat sen kuin paranivat paranemistaan. Ja vanha kaupunki on niin kaunis!
Kaupunkiin saapuessa voi ihailla rakennusten art nouveau -tyyliä |
Kotikadulla. vasemmalla majatalo |
Kotikatu toiseen suuntaan |
Ja se talo! Se oli niiiiin hieno. Ei tullut kysytyksi miltä vuosisadalta, mutta tosi vanha se oli. Niinkuin tietysti kaikki muutkin vanhan kaupungin talot. Seinät varmaan metrin paksuiset kiviseinät, raput ikiaikaisen vanhaa, kulunutta puuta, remontti oli tehty huolella ja tyylillä. Kattoparrut näkyvissä, viistokatto, jossa kattoikkuna, kylppäri aivan ihana. Huoneessa hyvä iso sänky ja vanha vaatekaappi. Ai että, miten oli kaunista. Eka ajatus oli, että en lähde ulos enää ollenkaan.
Pyöräily on suosittu kulkumuoto Ljubljanassa |
Hyvää yötä, huomenna jatketaan |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti